Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Meerjarenbegroting 2022-2025 | 151.678 | 145.431 | 127.081 | 138.519 |
Mutaties tot 1e voortgangsrapportage | 1.580 | 756 | 731 | 729 |
Baten tot 1e voortgangsrapportage | 153.258 | 146.187 | 127.812 | 139.248 |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 1.321 | 397 | 390 | 396 |
2. Actualisatie bestaand beleid | -854 | 219 | 1.174 | -17 |
Totaal baten 1e voortgangsrapportage | 467 | 616 | 1.564 | 380 |
Totaal Baten | 153.725 | 146.803 | 129.375 | 139.627 |
Lasten | ||||
Meerjarenbegroting 2022-2025 | 154.986 | 146.456 | 125.995 | 137.149 |
Mutaties tot de 1e voortgangsrapportage | 5.686 | 1.772 | 1.387 | 885 |
Lasten tot de 1e voortgangsrapportage | 160.672 | 148.228 | 127.382 | 138.034 |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 1.335 | 394 | 394 | 394 |
2. Actualisatie bestaand beleid | -2.166 | 157 | 257 | 74 |
Totaal lasten 1e voortgangsrapportage | -831 | 551 | 651 | 468 |
Totaal Lasten | 159.841 | 148.779 | 128.033 | 138.502 |
Saldo voor bestemming | -6.116 | -1.976 | 1.343 | 1.125 |
Mutaties reserves | ||||
Onttrekkingen | 17.648 | 3.123 | 1.045 | 540 |
Toevoegingen | 11.191 | 214 | 39 | 11 |
Totaal mutaties reserves | 6.457 | 2.909 | 1.006 | 529 |
Saldo na bestemming | 341 | 933 | 2.349 | 1.654 |
Toelichting ontwikkelingen Financieel meerjarenbeeld
Uitgangspunt bij onze planning & control-instrumenten is dat wij steeds het verloop van de begroting schetsen. Dit betekent dat u steeds aansluiting ziet bij het vorige door u vastgestelde P&C-instrument. In dit geval is de meerjarenbegroting 2022-2025 het vertrekpunt voor de financiële overzichten. Effecten van raadsbesluiten met een financiële impact genomen na vaststelling van de meerjarenbegroting 2022-2025 zijn opgenomen in de stand 'mutaties tot de 1e voortgangsrapportage'. In de bijlagen treft u hiervan een overzicht aan. De meeste aandacht besteden wij uiteraard aan de financiële ontwikkelingen in deze voortgangsrapportage.
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
Saldo | ||||
Meerjarenbegroting 2022-2025 | 1.571 | 1.051 | 1.625 | 1.903 |
Mutaties tot 1e voortgangsrapportage | -12 | -135 | -150 | -150 |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | -1.218 | 17 | 874 | -99 |
Saldo tot en met de 1e voortgangsrapportage | 341 | 933 | 2.349 | 1.654 |
Overzicht van de mutaties boven de € 100.000
Hieronder vindt u een overzicht van de mutaties met een financieel effect op de begroting van meer dan € 100.000. Direct na de tabel met mutaties vindt u de toelichting.
Bedragen x € 1.000
Mutatie omschrijving | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Overzicht van de mutaties > € 100.000 | ||||||||
1. Autonome ontwikkelingen | 117 | 3 | -4 | 2 | ||||
Extra middelen salarislasten zorgpersoneel en wijkteams | -324 | N | -324 | N | -324 | N | -324 | N |
Rechtmatigheidsverantwoording | -100 | N | 0 | V | 0 | V | 0 | V |
Actualiseren budgetten uitkeringslasten/-baten (BUIG) | 200 | V | 0 | V | 0 | V | 0 | V |
Actualiseren bijdrage voor de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Sociaal Domein | -143 | N | 0 | V | 0 | V | 0 | V |
Decembercirculaire 2021 | 584 | V | 427 | V | 420 | V | 426 | V |
RID ophoging voor informatieveiligheid en cyberalert | -100 | N | -100 | N | -100 | N | -100 | N |
2. Actualisatie bestaand beleid | -1.126 | -162 | 797 | -55 | ||||
Actualisatie bezuiniging vastgoed | -897 | N | -54 | N | 777 | V | 0 | V |
Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling | 71 | V | 113 | V | 149 | V | 245 | V |
Actualisatie investeringen onderwijshuisvesting | 0 | V | 79 | V | 170 | V | 0 | V |
Aanbesteding Wmo-hulpmiddelen | -300 | N | -300 | N | -300 | N | -300 | N |
(V = Voordeel; N = Nadeel) |
Toelichting bij de mutaties
1. Autonome ontwikkelingen
Extra middelen salarislasten zorgpersoneel en wijkteams
De Tweede Kamer heeft eind 2021 een motie aangenomen om de zorgsalarissen (Wmo en jeugd) in het midden van het loongebouw extra te verhogen. In de decembercirculaire 2021 zijn de gemeenten hiervoor gecompenseerd (vanaf 2022 € 228.000).
Daarnaast zijn er in dezelfde circulaire extra middelen toegekend voor versterking van de wijkteams (€ 96.000) in het kader van 'verbeteren dienstverlening gemeenten'.
Voorgesteld wordt om de overeenkomstige budgetten bij te stellen met de toegezegde rijkscompensatie.
Rechtmatigheidsverantwoording
Wij stellen voor € 100.000 in 2022 beschikbaar te stellen aan de organisatieontwikkeling om met name het procesmatig werken gericht op de verplichte rechtmatigheidsverantwoording door te ontwikkelen. Gezien de rechtmatigheidsverantwoording en de intentie om als organisatie continu te verbeteren gaan wij dit projectmatig een impuls geven in 2022. Het doorlichten van relevante processen krijgt in 2022 een vervolg. Dit budget was aanvankelijk in 2021 al door u beschikbaar gesteld maar door de uitgestelde invoering is de besteding nu gepland in 2022.
Actualiseren budgetten uitkeringslasten/-baten (BUIG)
De uitkeringslasten zijn aangepast waarbij rekening is gehouden met de meest recente prognose (t/m ultimo februari 2022) van de RSD en de corona effecten. De bijdrage van het Rijk (baten) is bijgesteld op basis van de voorlopige beschikking.
Actualiseren bijdrage voor de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Sociaal Domein
De bijdrage voor 2022-2026 aan de MGR voor de module Werkgeverschap SW (WgSW) is aangepast aan de gewijzigde (concept) meerjarenbegroting van de gemeenschappelijke regeling. Deze is bijgesteld om te laten aansluiten op het werkelijke aantal SW-medewerkers per oktober van het voorgaande jaar en de aanpassing aan de verwachte hogere loonkostenstijging (CAO-ontwikkeling). De structurele effecten voor de meerjarenraming 2023-2026 van de geactualiseerde meerjarenbegroting van de MGR worden verwerkt in onze op te stellen meerjarenbegroting 2023-2026.
Decembercirculaire 2021
Eind 2021 is de decembercirculaire 2021 verschenen. Deze circulaire verwerken wij nu in deze voortgangsrapportage.
De stijging van de algemene uitkering is vrijwel geheel veroorzaakt door taakmutaties (meer taken voor de gemeenten). In 2022 is € 64.000 beschikbaar gesteld voor coronamaatregelen bij de gemeenteraadsverkiezingen. Daarnaast is vanaf 2022 afgerond € 168.000 ontvangen voor maatregelen in het kader van de toeslagenaffaire. Ter compensatie van extra salarissen in de zorg is vanaf 2022 een bedrag van € 228.000 aan de algemene uitkering toegevoegd.
Naast deze taakmutaties is de reguliere algemene uitkering alleen in 2022 nog met € 90.000 toegenomen. Ook hebben wij een stelpost voor uitgaven voor dak- en thuislozen laten vervallen. Deze uitgavenpost liep tot en met 2021. Dit levert een structureel voordeel op van € 30.000.
RID ophoging voor informatieveiligheid en cyberalert
De Regionale ICT Dienst (RID) heeft in haar nieuwe begroting de acties opgenomen die uitgevoerd moeten worden in lijn met de dringende oproep van de VNG (de zogenoemde brief Van Zanen) inzake cyberalert. Daarvoor heeft de RID ruim 2 ton structureel bijgeraamd, waarvan wij 50% bijdragen. Hierover zijn de gemeenteraden in een aparte informatiebrief (nr. 2022-026) geïnformeerd.
2. Actualisatie bestaand beleid
Actualisatie bezuiniging vastgoed
Het pand aan de Meentsestraat 5a Giesbeek is in 2021 verkocht (verkoopopbrengst € 159.000). In onze begroting hielden wij er echter rekening mee dat deze in 2022 verkocht zou worden. De raming van de opbrengsten wordt met deze wijziging aangepast.
Daarnaast leiden de ontwikkelingen op de locaties Reisenakker 14 en 14a Zevenaar, Nieuwe Komstraat 19 Lobith, Steenhuizen 6 Zevenaar en Markt 8 Lobith tot vertraging op de verkoop. Vermoedelijk zijn de opbrengsten pas in 2023 haalbaar voor Reisenakker 14 en 14a Zevenaar en voor de andere panden in 2024. Zie voor een nadere stand het overzicht bezuiniging vastgoed aan het eind van de monitor bezuiniging.
Deze wijziging raakt meerdere programma's. Per saldo resulteert dit in 2022 in een nadeel van € 897.000, in 2023 in een nadeel van € 54.000 en in 2024 in een voordeel van € 777.000. De wijziging heeft ook invloed op 2021, het effect hierop ziet u echter niet in deze begrotingswijziging. Inclusief 2021 gaat het om een budgettair neutrale wijziging.
Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling
Wij hebben de fasering van de diverse investeringsprojecten van de afdeling Ruimtelijke Ordening geactualiseerd. Het gaat hier bijvoorbeeld over de uitbreiding en aanpassing van de Sterrenschool Guido Gezellestraat, advies en begeleiding voorbereiding en uitvoering project A12/A15 en coördinatie en regie van infrastructurele projecten in uitvoering. Naast een verschuiving in de tijd van de te investeren bedragen leidt dit ook tot een verschuiving van de kapitaallasten. Dit leidt tot een eenmalig voordeel van kapitaallasten in 2022 van € 71.000, in 2023 van € 113.000, in 2024 van € 149.000, in 2025 van € 245.000 en in 2026 van € 157.000.
Actualisatie investeringen onderwijshuisvesting
Wij hebben de raming van de fasering voor de investeringen in de onderwijshuisvesting (primair - en voortgezet onderwijs) geactualiseerd. De fasering betreft vooral investeringen voor verbouw van de locatie basisschool de Carrousel/de Maatjes en de herontwikkeling van de locatie Vestersbos. Dit leidt tot een eenmalig voordeel, incidenteel lagere afschrijvingslasten, in 2023 van € 79.000 en in 2024 van € 170.000.
Aanbesteding Wmo-hulpmiddelen
In 2021 zijn de Wmo-hulpmiddelen regionaal aanbesteed, samen met de gemeenten Duiven en Westervoort. Bij de 2e voortgangsrapportage 2021 is de aanbesteding financieel geraamd.
Na de aanbesteding is er discussie met de contractpartner ontstaan over het overnamebestand (het aantal hulpmiddelen, zoals rolstoelen, scootmobielen, etc.). Er blijken meer hulpmiddelen in omloop en deze zijn gemiddeld ook duurder. Daarbij is in de aanbesteding gerekend met bedragen exclusief BTW, terwijl de BTW voor Wmo-hulpmiddelen niet verrekenbaar is voor de gemeente. Dit alles leidt voorlopig tot een stijging van de huurkosten van maximaal € 300.000 per jaar. Wij verwachten de afspraken met de contractpartner voor de zomer definitief te maken, zodat wij bij de 2e voortgangsrapportage 2022 het volledige beeld kunnen geven.