Programma's

0. Bestuur en ondersteuning

0. Bestuur en ondersteuning

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden bestuur, gemeentelijke organisatie, dienstverlening en belastingen.

Wat willen we?

We willen een faciliterende netwerkgemeente zijn. Hierbij staan we open voor initiatieven van onze inwoners, organisaties en bedrijven. We richten ons op digitale dienstverlening en persoonlijke contacten. Onze inwoners ervaren onze dienstverlening als goed en betrouwbaar. Onze gemeenteraad en college richten zich op integer, democratisch bestuur, waarbij het ons doel is transparant en een open bestuur te zijn.

Ontwikkelingen

Regionale Samenwerking / Groene Metropool
In het najaar van 2020 heeft de gemeenteraad ingestemd met de versterking van  de regionale samenwerking in de regio Arnhem Nijmegen door middel van de vorming van de nieuwe Groene Metropoolregio. In 2021 zijn de regionale opgaven vastgesteld en heeft Zevenaar besloten aan alle 5 opgaven deel te nemen. In de opgave van de verbonden regio is en wordt gewerkt aan een strategische agenda voor mobiliteitshubs met de bedoeling er daarvan tenminste twaalf in de regio te ontwikkelen. Zevenaar-Oost is een van de beoogde locaties voor een mobiliteitshub. In de productieve regio is een Human Capital Agenda in ontwikkeling als instrument voor een evenwichtige arbeidsmarkt. Besluitvorming daarover is voorzien in 2022. In de circulaire regio is in 2021 de Regionale Energiestrategie 1.0 (RES) vastgesteld. In 2022 wordt de stap naar een uitvoeringsplan voor de volgende fase, RES 2.0, gezet. Daarnaast wordt de gezamenlijke inkoop van duurzame energie in 2022 afgerond met de aanbesteding van een contract voor gasinkoop. In de ontspannen regio wordt het toeristisch profiel doorontwikkeld met verhalen over de Romeinse geschiedenis en de bevrijding van de 2e wereldoorlog. In de Groene groeiregio wordt gewerkt aan de verstedelijkingstrategie, die ook aan de basis staat voor de uitvoering van de grote woningbouwopgave in de regio (Woondeal).  

Organisatieontwikkeling
De inrichting van onze organisatie stamt uit 2018, opgezet na de herindeling. In de toenmalige detailstructuur en formatieplan is opgenomen dat de detailstructuur geëvalueerd zou worden. In de tussentijd zien we meerdere ontwikkelingen, zowel intern als extern. We noemen de doorontwikkeling van het sociaal domein, de invoering van de Omgevingswet en de rechtmatigheidsverantwoording. En extern: de economische ontwikkelingen zoals de inflatie, de lokale en internationale maatschappelijke onrust, de pandemie en de oorlog in Oekraïne. Allemaal ontwikkelingen die van invloed zijn op de opgaves waar wij als gemeente voor staan. Dit zijn dan ook aanleidingen om de inrichting en organisatie (op onderdelen) met elkaar te evalueren. We willen in ieder geval duidelijkheid krijgen over de functionaliteit van de organisatie, de managementstructuur en de formatie. Daarbij houden we altijd een adequate dienstverlening voor ogen. Dat daaruit een aanpassing van de structuur voortvloeit sluiten we niet uit.
Na de herindeling hebben we al heel veel bereikt, mede dankzij de inspanningen van en tussen het bestuur en de organisatie. We constateren wel dat het integraal en procesgericht werken, mede door de scheiding van beleid en uitvoering en de managementstructuur, niet tot volledige wasdom heeft kunnen komen. Dit vraagt om een herijking. In dat kader gaan we werken aan digitalisering en datasturing, integraal en procesgericht werken, strategische personeelsplanning en aantrekkelijk werkgeverschap. Dit laatste vooral om op de krapte van de arbeidsmarkt te reageren zodat we de ambities en het productievermogen op peil kunnen houden.
Niet alleen de structuur, de processen, de samenwerking zijn van belang ook de cultuur krijgt een plaats binnen al deze ontwikkelingen. Dit vraagt specifieke aandacht van managers, strategisch personeelsbeleid en een werkbare rolverdeling tussen bestuur en organisatie. Dit is vooral onderwerp van aandacht voor de doorontwikkeling van de organisatie na een eventuele structuuraanpassing. Dit past in onze intentie om ons als organisatie continu te verbeteren.

Hybride werken
Binnen onze organisatie werken we hybride, een combinatie van thuiswerken en werken op locatie. Vanuit de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het resultaat werken medewerkers waar en met wie dat nodig is. Deze manier van werken draagt bij aan het vergroten van de productiviteit en geeft medewerkers meer flexibiliteit, waardoor zij hun werk en privé beter kunnen combineren. Ook neemt met het hybride werken ons woon-werkverkeer af, waarmee CO2-uitstoot en filevorming wordt verminderd. Om structureel vorm te geven aan het hybride werken maken we met elkaar werkafspraken. We kijken naar het individu, de teams, de rol van de leidinggevende, de visie van de organisatie, maar ook de faciliteiten in alle opzichten.  Zo wordt in de loop van 2022 de tijdelijke thuiswerkregeling omgezet naar een structurele thuiswerkregeling.

Wet open overheid
Per 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. De nieuwe wet heeft als doel overheden transparanter te maken om zo het belang van openbaarheid van publieke informatie voor de democratische rechtsstaat, de burger, het bestuur en economische ontwikkeling beter te dienen. De Wet open overheid betreft 1) passieve openbaarmaking, 2) actieve openbaarmaking van documenten en 3) een goede digitale informatiehuishouding.
In de eerste maanden van 2022 hebben we een adviseur Woo aangesteld en een werkteam in het leven geroepen om uitvoering aan de wet te geven. De eerste stap, de passieve openbaarmaking (ook wel bekend als de wijziging van Wob-verzoeken naar Woo-verzoeken) hebben we genomen. Deze wijziging treedt per 1 mei 2022 direct in werking. De verandering van Wob- naar Woo-verzoeken is in onze communicatie naar inwoners aangepast. Intern blijft de werkwijze grotendeels hetzelfde. De grootste wijziging zit in de behandeltermijnen, die met de komst van de Woo verkort zijn.
Organisaties hebben, naar verwachting, vijf jaar om de andere twee stappen (actieve openbaarmaking en digitale informatiehuishouding) in te regelen. Deze onderwerpen vragen om een verandering van werkprocessen en mentaliteit in de hele organisatie. We zijn gestart met een impactanalyse aan de hand van het meetinstrument actieve openbaarmaking (VNG). Hiermee inventariseren we welke documenten binnen de organisatie onder de Woo vallen, waar deze documenten zich bevinden, om welke aantallen het gaat, of er reeds informatie actief openbaar is gemaakt et cetera. De inventarisatie is de basis voor de impactanalyse Woo en het plan van aanpak, die beide in het najaar van 2022 volgen.

Marktontwikkelingen
Meer en meer krijgen we als organisatie te maken met ontwikkelingen in de markt. Deze ontwikkelingen gaan ons werk de komende jaren beïnvloeden. De oorlog in Oekraïne noodzaakt tot opvang, de prijzen van grondstoffen drukken op de civieltechnische projecten en op de initiatieven van projectontwikkelaars waardoor deze duurder worden of stil komen te liggen. De krapte op de arbeidsmarkt maakt arbeid duur of zelfs niet beschikbaar en de economische ontwikkelingen vergroten de vraag naar inkomensondersteuning. Op zich losstaande ontwikkelingen maar die beïnvloeden en/of versterken elkaar wel waardoor wij als gemeente of in de uitvoering problemen gaan ondervinden (duurdere grondstoffen en duurdere arbeid) of onze dienstverlening niet op niveau kunnen houden vanwege het niet beschikbaar hebben van personeel. Ook speelt de stikstofproblematiek een belangrijke rol. Dit alles kunnen we niet altijd beïnvloeden maar alert zijn op deze ontwikkelingen kunnen we wel.  

Rechtmatigheidsverantwoording
De planning van de wetsbehandeling is in de Tweede Kamer in 2022 al meerdere keren verschoven. Er blijft onzekerheid over welke werkwijze voor 2022 van toepassing is, omdat dit met terugwerkende kracht nog kan worden aangepast. Nadat de wet is vastgesteld, kunnen wij onze verordeningen aanpassen en aan de raad ter besluitvorming voorleggen.
We zetten stappen ter voorbereiding op de rechtmatigheidsverantwoording. De komende tijd ligt de nadruk op het verbeteren van belangrijke processen in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording.

Beleidskaders

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1.000

Lasten

26.072

16,3 %

Baten

99.954

65,0 %

Deze pagina is gebouwd op 05/04/2022 11:19:01 met de export van 05/04/2022 10:57:25