Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Meerjarenbegroting 2022-2025 | 9.212 | 9.240 | 9.240 | 9.240 |
Tot de 1e voortgangsrapportage | 43 | -157 | -157 | -157 |
Baten tot de 1e voortgangsrapportage | 9.255 | 9.084 | 9.084 | 9.084 |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | 85 | 0 | 0 | 0 |
Inhalen achterstanden verlengen graftermijnen | 27 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties afvalstoffenheffing 2022 | 58 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties baten 1e voortgangsrapportage | 85 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten na de 1e voortgangsrapportage | 9.340 | 9.084 | 9.084 | 9.084 |
Lasten | ||||
Meerjarenbegroting 2022-2025 | 11.092 | 10.706 | 10.691 | 10.655 |
Tot de 1e voortgangsrapportage | 906 | 328 | 328 | -172 |
Lasten tot de 1e voortgangsrapportage | 11.999 | 11.033 | 11.019 | 10.483 |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | 67 | 0 | 0 | 0 |
Inhalen achterstanden verlengen graftermijnen | 27 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties afvalstoffenheffing 2022 | 36 | 0 | 0 | 0 |
Verplicht energielabel C voor kantoren in 2023 en EPBD3 | 4 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten na de 1e voortgangsrapportage | 12.066 | 11.033 | 11.019 | 10.483 |
Saldo voor bestemming | -2.726 | -1.950 | -1.935 | -1.399 |
Mutaties reserves | ||||
Onttrekkingen | ||||
Meerjarenbegroting 2022-2025 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties tot de 1e voortgangsrapportage | 2.336 | 500 | 500 | 0 |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen reserves | 2.336 | 500 | 500 | 0 |
Toevoegingen | ||||
Meerjarenbegroting 2022-2025 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties tot de 1e voortgangsrapportage | -1.500 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e voortgangsrapportage | -10 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | -1.510 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties reserves | 6.457 | 2.909 | 1.006 | 529 |
Saldo na bestemming | -1.899 | -1.450 | -1.435 | -1.399 |
Toelichting financiële ontwikkelingen
2. Actualisatie bestaand beleid
Inhalen achterstanden verlengen graftermijnen
We zijn bezig om de achterstanden (ook van voor de herindeling Zevenaar-Rijnwaarden) in te halen op het vlak van begraafplaatsregistratie. Hiervoor vindt extra inhuur plaats. Deze inhuur wordt gedekt uit de meeropbrengsten grafrechten. Het gaat om een budgettair neutrale wijziging. |
---|
Mutaties afvalstoffenheffing 2022
Vooral op basis van de jaarcijfers 2021 hebben we de cijfers voor 2022 geactualiseerd. Dit betreft vooral ingezamelde hoeveelheden (zoals meer GFT-inzameling) en gestegen kosten (de aanschafkosten voor plastic zakken nemen toe). Tegenover enkele gestegen kosten staan ook enkele meevallers. Zo is op basis van de huidige prijzen rekening gehouden met een hogere opbrengst van de inzameling van oud papier. Per saldo verwachten wij een voordeel op de kosten van afvalverwerking van € 10.000. Dit storten wij in de bestemmingsreserve afval. |
---|
Verplicht energielabel C voor kantoren in 2023 en EPBD3
Met ingang van 2023 moeten kantoorgebouwen groter dan 100m2 minimaal energielabel C hebben. Ook worden vanaf 2023 technische eisen gesteld aan de energieprestatie van technische bouwsystemen. De ODRA is namens de regio Arnhem gestart met 2 plannen van aanpak. Onze gemeentelijke bijdrage hierin is € 4.100. De structurele effecten voor de meerjarenraming 2023-2026 worden verwerkt in onze op te stellen meerjarenbegroting 2023-2026. |
---|
Toelichting mutaties reserves
2. Actualisatie bestaand beleid
Mutaties afvalstoffenheffing 2022
Vooral op basis van de jaarcijfers 2021 hebben we de cijfers voor 2022 geactualiseerd. Dit betreft vooral ingezamelde hoeveelheden (zoals meer GFT-inzameling) en gestegen kosten (de aanschafkosten voor plastic zakken nemen toe). Tegenover enkele gestegen kosten staan ook enkele meevallers. Zo is op basis van de huidige prijzen rekening gehouden met een hogere opbrengst van de inzameling van oud papier.
Per saldo verwachten wij een voordeel op de kosten van afvalverwerking van € 10.000. Dit storten wij in de bestemmingsreserve afval.