Algemeen

Hoofdlijnen

Inleiding

In dit hoofdstuk geven wij u op hoofdlijnen inzicht in het verloop van de begroting en de actuele financiële ontwikkelingen. In het hoofdstuk Financiën vindt u een uitgebreide specificatie van de financiële effecten van deze 1e voortgangsrapportage. Bij de 1e voortgangsrapportage zijn alle effecten boven de € 25.000 in beeld gebracht.

Exploitatie (bedragen x€ 1.000)

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Meerjarenbegroting 2022-2025

1.571

1.051

1.625

1.903

Tot 1e Voortgangsrapportage

-12

-135

-150

-150

Saldo tot de 1e Voortgangsrapportage

1.559

916

1.475

1.753

Mutaties 1e Voortgangsrapportage

1. Autonome ontwikkelingen

-14

3

-4

2

2. Actualisatie bestaand beleid

-1.204

14

878

-101

Totaal 1e Voortgangsrapportage

-1.218

17

874

-99

Saldo begroting

341

933

2.349

1.654

Toelichting financieel meerjarenbeeld

Het saldo in de primitieve begroting 2022 was € 1.571.000 positief. De mutaties die volgen uit deze 1e voortgangsrapportage (VGR) komen in 2022 uit op een nadeel van € 1.218.000. Deze zijn, voor een groot deel, te verklaren door een verschuiving in de tijd van de bezuinigingstaakstelling "Afstoten gemeentelijk vastgoed" van 2022 naar 2024.
Het effect op de afschrijvingslasten door actualisatie van de investeringen komt in meerdere programma’s terug. Rekening houdend met de mutaties in de reserves is het totaaleffect op de afschrijvingslasten door fasering van investeringen voor 2022 € 155.000, voor 2023 € 400.000, voor 2024 € 433.000 en voor 2025 € 231.000. Structureel zien we een negatieve bijstelling in verband met de aanbesteding van Wm0-hulpmiddelen.

Het totaal van de mutaties leidt tot een nieuw positief begrotingssaldo voor 2022 van € 341.000. De jaren daarna blijft het saldo positief.

De monitoring van de bezuinigingsmaatregelen is opgenomen in deze voortgangsrapportage. Ten opzichte van de laatste rapportage hierover in 2021 zien wij twee grote wijzigingen namelijk de genoemde verschuiving in de tijd van "Afstoten gemeentelijk vastgoed" en het deels terugdraaien van de bezuiniging op de NME.
Het conflict aan de oostgrens van Europa zorgt voor druk op de budgetten. Op dit moment is het moeilijk in te schatten wat de effecten zullen zijn. Wij werken dit in de kaderbrief 2023 en in de 2e voortgangsrapportage 2022 verder uit.

Corona-effecten
Hieronder presenteren wij een tabel met de corona-effecten per programma en taakveld na de actualisatie in deze 1e voortgangsrapportage. In de kolom 'Begroot 2022 (was)' staat de raming zoals die was, in de kolom 'Begroot 2022 (nieuw) 1e VGR' staat de raming zoals deze nu is, na bijstelling in de 1e voortgangsrapportage. In 2023 zijn de coronaramingen niet bijgesteld.

Progr

Taak
veld

Taakveld omschrijving

Begroot 2022
(was)

Begroot 2022 (nieuw)
1e VGR

Begroot 2023

0

0.2

Burgerzaken

0

64.000

0

0.7

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

-199.000

-263.000

1

1.2

Openbare orde en veiligheid

0

42.000

6

6.2

Wijkteams

150.000

150.000

100.000

6

6.3

Inkomensregelingen

769.000

569.000

340.000

6

6.5

Participatiebudget re-integratie

105.000

105.000

6

6.71

Maatwerkdienstverlening 18+

230.000

230.000

115.000

6

6.72

Maatwerkdienstverlening 18-

325.000

325.000

165.000

6

6.82

Geëscaleerde zorg 18-

35.000

35.000

20.000

Eindtotaal

1.415.000

1.257.000

740.000

Toelichting mutaties 1e VGR 2022
0.2 Burgerzaken
Voor aanpassingen vanwege corona bij de gemeenteraadsverkiezingen ramen wij € 64.000 aan kosten. Zie ook algemene uitkering.
0.7 Algemene uitkering
De decembercirculaire 2021 is in deze voortgangsrapportage verwerkt. Voor coronamaatregelen bij de gemeenteraadsverkiezingen is € 64.000 ontvangen.
1.2 Openbare orde en veiligheid
Voor 2022 ramen wij € 42.000 voor extra inzet van een boa voor handhaving van coronamaatregelen. Hiervoor zijn in 2020 al middelen in de algemene uitkering ontvangen.
6.3 Inkomensregelingen
De raming in dit taakveld voor extra uitkeringslasten vanwege corona is in deze 1e voortgangsrapportage verlaagd van € 450.000 naar € 250.000. De ramingen voor de onderdelen minimabeleid en schuldhulpverlening in dit taakveld zijn gelijk gebleven. De daling van de raming uitkeringslasten van € 450.000 naar € 250.000 verklaart daarom de daling van het gehele taakveld van € 769.000 naar 569.000.

Toelichting bij de mutaties met een financieel effect van € 100.000 of meer:

Hieronder vindt u een toelichting op de gepresenteerde mutaties met een budgettair effect op de begroting van meer dan € 100.000.

Bedragen x € 1.000

Mutatie omschrijving

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Overzicht van de mutaties >= € 100.000

1. Autonome ontwikkelingen

117

3

-4

2

Extra middelen salarislasten zorgpersoneel en wijkteams

-324

N

-324

N

-324

N

-324

N

Rechtmatigheidsverantwoording

-100

N

0

V

0

V

0

V

Actualiseren budgetten uitkeringslasten/-baten (BUIG)

200

V

0

V

0

V

0

V

Actualiseren bijdrage voor de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Sociaal Domein

-143

N

0

V

0

V

0

V

Decembercirculaire 2021

584

V

427

V

420

V

426

V

RID ophoging voor informatieveiligheid en cyberalert

-100

N

-100

N

-100

N

-100

N

2. Actualisatie bestaand beleid

-1.126

-162

797

-55

Actualisatie bezuiniging vastgoed

-897

N

-54

N

777

V

0

V

Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling

71

V

113

V

149

V

245

V

Actualisatie investeringen onderwijshuisvesting

0

V

79

V

170

V

0

V

Aanbesteding Wmo-hulpmiddelen

-300

N

-300

N

-300

N

-300

N

(V = Voordeel; N = Nadeel)

Toelichting bij de mutaties met een financieel effect van € 100.000 of meer:

Kosten oorlog Oekraïne                  budgettair neutraal
In verband met de vluchtelingenstroom vanuit Oekraïne maken wij kosten. Dit betreft met name uitgaven op het gebied van opvang en beveiliging, leefgeld en communicatie. Een inschatting van het benodigde budget is niet met zekerheid te maken, maar we gaan op dit moment uit van een bedrag van € 1.000.000. Het Rijk heeft toegezegd om de kosten voor haar rekening te nemen. We ramen daarom ook € 1.000.000 aan inkomsten (compensatie). Deze mutatie is budgettair neutraal. Daarom ziet u deze niet terug in bovenstaand overzicht.

Extra middelen salarislasten zorgpersoneel en wijkteams      vanaf 2022 324.000 N
De Tweede Kamer heeft eind 2021 een motie aangenomen om de zorgsalarissen (Wmo en jeugd) in het midden van het loongebouw extra te verhogen. In de decembercirculaire 2021 zijn de gemeenten hiervoor gecompenseerd (vanaf 2022 € 228.000). Daarnaast zijn er in dezelfde circulaire extra middelen toegekend voor versterking van de wijkteams (€ 96.000) in het kader van 'verbeteren dienstverlening gemeenten'.

Rechtmatigheidsverantwoording               100.000 N
Wij stellen voor € 100.000 in 2022 beschikbaar te stellen aan de organisatieontwikkeling om met name het procesmatig werken gericht op de verplichte rechtmatigheidsverantwoording door te ontwikkelen. Gezien de rechtmatigheidsverantwoording en de wil om als organisatie continu te verbeteren gaan wij dit projectmatig een impuls geven in 2022. Het doorlichten van relevante processen krijgt in 2022 een vervolg. Dit budget was in 2021 al door u beschikbaar gesteld maar door de uitgestelde invoering is de besteding nu gepland in 2022.

Actualiseren budgetten uitkeringslasten/-baten (BUIG)      200.000 V
De uitkeringslasten zijn aangepast waarbij rekening is gehouden met de meest recente prognose (t/m ultimo februari 2022) van de RSD en de corona effecten. De bijdrage van het Rijk (baten) is bijgesteld op basis van de voorlopige beschikking.

Actualiseren bijdrage voor de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Sociaal Domein   143.000 N
De bijdrage voor 2022-2026 aan de MGR voor de module Werkgeverschap SW (WgSW) is aangepast aan de gewijzigde (concept) meerjarenbegroting van de gemeenschappelijke regeling. Deze is bijgesteld om te laten aansluiten op het werkelijke aantal SW-medewerkers per oktober van het voorgaande jaar en de aanpassing aan de verwachte hogere loonkostenstijging (CAO-ontwikkeling). De structurele effecten voor de meerjarenraming 2023-2026 van de geactualiseerde meerjarenbegroting van de MGR worden verwerkt in onze op te stellen meerjarenbegroting 2023-2026.

Decembercirculaire 2021                  584.000 V
Eind 2021 is de decembercirculaire 2021 verschenen. Deze circulaire verwerken wij nu in deze voortgangsrapportage. De stijging van de algemene uitkering is vrijwel geheel veroorzaakt door taakmutaties (meer taken voor de gemeenten).

RID ophoging i.v.m. informatieveiligheid en cyberalert      100.000 N
De Regionale ICT Dienst (RID) heeft in haar nieuwe begroting de acties opgenomen die uitgevoerd moeten worden in lijn met de dringende oproep van de VNG (de zogenoemde brief Van Zanen) inzake cyberalert. Daarvoor heeft de RID ruim 2 ton structureel bijgeraamd, waarvan wij 50% bijdragen. Hierover bent u in een aparte informatiebrief (nr. 2022-026) geïnformeerd.

Actualisatie bezuiniging vastgoed                            897.000 N
Het pand aan de Meentsestraat 5a Giesbeek is in 2021 verkocht (verkoopopbrengst € 159.000). In onze begroting hielden wij er echter rekening mee dat deze in 2022 verkocht zou worden. De raming van de opbrengsten wordt met deze wijziging aangepast. Daarnaast leiden de ontwikkelingen op de locaties Reisenakker 14 en 14a Zevenaar, Nieuwe Komstraat 19 Lobith, Steenhuizen 6 Zevenaar en Markt 8 Lobith tot vertraging op de verkoop. Vermoedelijk zijn de opbrengsten pas in 2023 haalbaar voor Reisenakker 14 en 14a Zevenaar en voor de andere panden in 2024. Zie voor een nadere stand het overzicht bezuiniging vastgoed aan het eind van de monitor bezuiniging. Per saldo resulteert dit in 2022 in een nadeel van € 897.000, in 2023 in een nadeel van € 54.000 en in 2024 in een voordeel van € 777.000.

Actualisatie investeringen Ruimtelijke Ontwikkeling         71.000 V
Wij hebben de fasering van de diverse investeringsprojecten van de afdeling Ruimtelijke Ordening geactualiseerd. Het gaat hier bijvoorbeeld over de uitbreiding en aanpassing Sterrenschool Guido Gezellestraat, advies en begeleiding voorbereiding en uitvoering project A12/A15 en coördinatie en regie van infrastructurele projecten in uitvoering. Naast een verschuiving in de tijd van de te investeren bedragen leidt dit ook tot een verschuiving van de kapitaallasten. Dit leidt tot een eenmalig voordeel van kapitaallasten in 2022 van € 71.000, in 2023 van € 113.000, in 2024 van € 149.000, in 2025 van € 245.000 en in 2026 van € 157.000.

Actualisatie investeringen onderwijshuisvesting         in  2023 79.000 V, in 2024 170.000 V
Wij hebben de raming van de fasering voor de investeringen in de onderwijshuisvesting (primair - en voortgezet onderwijs) geactualiseerd. De fasering betreft met name investeringen in verband met de verbouw van de locatie basisschool de Carrousel/Maatjes en de herontwikkeling van de locatie Vestersbos. Dit leidt tot een eenmalig voordeel, incidenteel lagere afschrijvingslasten, in 2023 van € 79.000 en in 2024 van € 170.00.

Aanbesteding Wmo-hulpmiddelen               vanaf 2022 300.000 N

In 2021 zijn de Wmo-hulpmiddelen regionaal aanbesteed, samen met de gemeenten Duiven en Westervoort. Bij de 2e voortgangsrapportage 2021 is de aanbesteding financieel geraamd.
Na de aanbesteding is er discussie met de contractpartner ontstaan over het overnamebestand (het aantal hulpmiddelen, zoals rolstoelen, scootmobielen, etc.). Er blijken meer hulpmiddelen in omloop en deze zijn gemiddeld ook duurder. Daarbij is in de aanbesteding gerekend met bedragen exclusief BTW, terwijl de BTW voor Wmo-hulpmiddelen niet verrekenbaar is voor de gemeente. Dit alles leidt voorlopig tot een stijging van de huurkosten van maximaal € 300.000 per jaar. Wij verwachten de afspraken met de contractpartner voor de zomer definitief te maken, zodat wij bij de 2e  voortgangsrapportage 2022 het volledige beeld kunnen geven.

Deze pagina is gebouwd op 05/04/2022 11:19:01 met de export van 05/04/2022 10:57:25