6. Sociaal domein

Wat doen we?

Naam activiteit

Jaar realisatie

Status 2021

Status 1e VGR

6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving

2022

6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz)

2022

6.1.3 Vergroten toegankelijkheid informatie, advies, ondersteuning en zorg

2022

6.1.4 Vergroten grip op kosten

2022

6.1.5 Versterken tellen, luisteren en vertellen om ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen

2022

6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo

2022

6.2.3 Versterken samenwerking tussen zorg en veiligheid

2020

6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers

2021

6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers

2022

6.2.6 Uitvoeringsagenda Wmo en Jeugd

2023

6.3.1 Begeleiden mensen naar werk

2024

6.3.3 Inburgeringsbeleid

2022

6.3.6 Stimuleren dat meer inwoners die op het bestaansminimum leven aan het werk gaan (Armoedebeleid)

2023

6.3.7 Verminderen van sociale uitsluiting door armoede

2023

6.3.8 Sneller signaleren van schulden

2023

6.3.9 Verhogen financiële zelfredzaamheid van inwoners met schulden

2023

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers

Jaar realisatie

2022

Wij ondersteunen vrijwilligers. Wij doen dit door maatregelen ter ondersteuning aan te bieden, in het bijzonder voor de vrijwilligersorganisaties die actief zijn en activiteiten organiseren die bijdragen aan de uitvoering van Wmo-taken. Daarnaast onderzoeken wij de mogelijkheid de inzet van de lokale vrijwilligers te erkennen en een blijk van waardering te geven. Dit kan bijvoorbeeld door een vrijwilligersonderscheiding toe te kennen.

Stand van zaken

Status 2021

Status 1e VGR

Gerealiseerd

Gerealiseerd

Sinds 2019 is een werkgroep van sleutelpersonen binnen Zevenaar actief die jaarlijks een vrijwilliger voordraagt voor de Zevenaarse vrijwilligersprijs.

6.3 (Arbeids)Participatie

6.3.3 Inburgeringsbeleid

Jaar realisatie

2022

Stand van zaken

Status 2021

Status 1e VGR

Niet volgens plan

Niet volgens plan

Vanwege de hoge taakstelling voor huisvesting van statushouders en vanwege de opgelopen achterstand vanuit 2021 is het de vraag of we de taakstelling dit jaar gaan realiseren.

De nieuwe Wet inburgering is in gegaan. In de eerste helft van dit jaar worden de eerste nieuwkomers gehuisvest die onder de nieuwe wet vallen. Met hen wordt een brede intake gehouden en wordt gestart met het inburgeringstraject. De gemeente heeft hierin de regierol.

Voorstel raad

Bijsturing is vooralsnog niet nodig. Samen met de woningcorporaties blijven wij ons sterk maken voor passende huisvesting voor de statushouders die aan onze gemeente gekoppeld worden. Hierover spreken we nog met de provincie als toezichthouder op de huisvestingstaakstelling vergunninghouders.

Beleidsdoelstellingen

Hieronder vindt u beleidsdoelstellingen die opgenomen zijn in het beleidsplan Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Participatiewet 2020-2023.

Op basis van de implementatieagenda sociaal domein 2020 werken we aan het verbeteren en het behalen van de doelstellingen.
Sinds 2020 zijn wij bezig met het opstellen en implementeren van maatregelen. De effecten van deze maatregelen kunnen wij pas op een later moment meten. Wij verwachten de eerste resultaten te kunnen melden bij de volgende voortgangsrapportage.

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

Doelstelling

 -

Vanaf 2023 geven we voor de toegang per inwoner jaarlijks niet meer uit dan gemiddeld in Gelderland.

Stand van zaken

We zien nog altijd stijgende kosten met betrekking tot de toegang per inwoner. Ook het Gelders gemiddelde laat een stijgende lijn zien. We kwamen de afgelopen jaren dichter in de buurt van het Gelders gemiddelde. Alleen bij de begroting van 2022 is dit verschil weer toegenomen. De werkelijke cijfers kunnen we nog niet relateren aan het Gelders gemiddelde omdat deze nog niet bekend zijn over 2021.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2021 scoort minimaal 88%, van de ouders van en jongeren met een individuele voorziening voor jeugdhulp op de vraag: "Bent u goed geholpen bij vragen en problemen?" minimaal een voldoende.

Stand van zaken

Het cliëntervaringsonderzoek wordt eens per jaar uitgevoerd. Het onderzoek over 2021 is dit jaar al in februari gestart. Dit was één van de aanbevelingen uit de evaluatie van de aanpak in 2021. De data worden verzameld en conform de verplichting vanuit het Rijk uiterlijk 1 juli aangeleverd bij waarstaatjegemeente.nl (Wmo) en het ministerie VWS (Jeugd). Het rapport met daarin de analyse van de data wordt opgesteld. In de tweede voortgangsrapportage rapporteren we over de trends en ontwikkelingen.

 -

Vanaf 2020 geven we voor de Wmo (op de taakvelden 6.6 en 6.71) per inwoner jaarlijks niet meer uit dan gemiddeld in Gelderland

Stand van zaken

De situatie in Zevenaar is begin 2022 niet wezenlijk veranderd ten opzichte van 2021 als het gaat om de lokale factoren als vergrijzing en bieden van relatief veel maatwerk. Het landelijk ingestelde abonnementstarief is van invloed op het gebruik van maatwerk voor onze inwoners. Deze regeling wordt later dit jaar aangepast. We informeren u daarover in de 2e voortgangsrapportage. We blijven daarnaast kijken naar mogelijkheden om algemene voorzieningen te creëren die voor de gemeente en de inwoner goed werken. Daar betrekken we onze lokale voorzieningen bij. Die kennen onze inwoners het beste. We verwachten hier in de 2e voortgangsrapportage meer over te kunnen melden.

 -

In 2023 zijn de bezuinigingsmaatregelen van in totaal twee miljoen euro binnen het sociaal domein gehaald zoals deze in de begroting 2020-2023 zijn vastgesteld.

Stand van zaken

-De bezuinigingsmaatregelen zijn netto verwerkt in de huidige begroting. Net als in voorgaande jaren voeren we de verbetervoorstellen uit. De praktijkondersteuner jeugd (POH) is bij alle huisartsen die dat wilden geïmplementeerd. Daarnaast wordt o.a. gewerkt aan het verhogen van de kwaliteit van de interne werkprocessen en ronden we na de zomer de maatregel herindicaties Wmo af.
-Begin 2022 kunnen we nog niet concreet aangeven of het beschikbare budget voor zowel Jeugdzorg als Wmo toereikend is. Op basis van de jaarrekeningcijfers 2021 verwachten wij een grote opgave. Bij de 2e voortgangsrapportage komen wij met een betere inschatting en mogelijk voorstellen tot wijziging.

 -

In de jaren 2020 t/m 2023 woont minimaal 945 van de 1000 inwoners van 75 jaar en ouder zelfstandig.

Stand van zaken

Per 1.000 inwoners wonen 945 inwoners van 75+ zelfstandig tegenover 917 volgens het Gelderse gemiddelde.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

Doelstelling

 -

Vanaf 2023 geven we, per duizend jeugdigen, niet meer uit aan maatwerkdienstverlening 18- (taakveld 6.72) en geëscaleerde zorg (taakveld 6.82) dan gemiddeld in Gelderland.

Stand van zaken

In 2022 hebben we nog te maken met het na-ijl effect van de uitgestelde zorg door corona. Het zal overigens nog wel een paar jaar duren voordat we weer op een regulier gebruik zitten. We hebben te maken met complexere casuïstiek, waardoor trajecten langer duren en duurder zijn.
We zetten dit jaar een aantal preventieve voorliggende voorzieningen in die mogelijk bijdragen aan een verminderende instroom in jeugdzorg of een sneller uitstroom uit jeugdzorg. Te weten: een schoolmaatschappelijk werker op elke basisschool, duidelijke afspraken met het onderwijs over aanvullende jeugdhulp, het bestendigen van een team zorg en veiligheid en de implementatie van nieuwe werkprocessen vanuit de Gelderse verbeteragenda jeugdbescherming.

 -

Vanaf 2023 is het aantal jeugdigen met jeugdhulp met verblijf niet meer dan 0,1% hoger dan het gemiddelde in Gelderland.

Stand van zaken

In 2022 gaan we door met de ingezette regionale koers. Het Perspectief Overleg wordt doorontwikkeld naar een Regionaal Expertise Team (RET). We voldoen daarmee als regio aan het advies van de VNG dat elke regio een expertteam moet hebben waarin verblijfs-casuïstiek besproken wordt.

In 2022 voeren we een lokale analyse uit voor de verblijfszorg in de Jeugdzorg. Regionaal is afgesproken om het aantal plekken verblijfszorg terug te dringen en te transformeren. Hiervoor moeten we eerst goed in beeld hebben hoe verblijf in Zevenaar georganiseerd is en hoe we aan kunnen sluiten bij de regionale ontwikkelingen.

Ook dit jaar nemen we deel aan de regionale werving van pleegouders, subsidiëren we het omgangshuis, stevig ouderschap, home start  en buurtgezinnen.

 -

Vanaf 2023 is het aantal jongeren met een gedwongen maatregel niet meer dan 0,1% hoger dan het gemiddelde in Gelderland.

Stand van zaken

Om onder andere het aantal gedwongen maatregelen terug te dringen, werken we in 2022 regionaal aan de uitvoering van de Gelderse verbeteragenda jeugdbescherming. In de regio wordt gestart met verschillende toekomsttuinen. Voor de gemeente Zevenaar wordt nog bekeken of en waar we aansluiten.
We ondertekenen het convenant nazorg jeugdige ex-gedetineerden. Hiermee wordt de samenwerking tussen de strafrechtketen en de zorgketen mogelijk gemaakt, waarmee recidive wordt voorkomen.

 -

Van alle casussen waar het gebiedsteam bij betrokken is neemt het aantal casussen dat als onveilig wordt gedefinieerd en waar een acute interventie nodig is jaarlijks met 5% af.

Stand van zaken

Deze doelstelling is gebaseerd op een verbetervoorstel naar aanleiding van de bevindingen van de taskforce Zevenaar sociaal domein en de beleidsvisie uit begin 2020 om een specialistenteam te vormen, dat specifiek regie voert op zorg- en veiligheidscasussen. Implementatie van dit verbetervoorstel heeft vertraging opgelopen in 2020, maar vanaf mei 2021 is dit specialistenteam gestart. De onderliggende werkprocessen en de verwerking hiervan in de systemen zijn onder handen. Hierbij is ons doel te registreren hoeveel casussen via dit team worden afgedaan en welke zwaarte deze casussen worden ingeschaald volgens de AVE-methode. Deze data is nog niet beschikbaar.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 scoort minimaal 77% van de ouders en jeugdigen met een individuele voorziening op de vraag "Door de hulp gaat het beter met de jongere op school, werk of dagbesteding" dat het beter gaat met de jongere.

Stand van zaken

Het cliëntervaringsonderzoek wordt eens per jaar uitgevoerd. Het onderzoek over 2021 is dit jaar in februari gestart. Dit was één van de aanbevelingen uit de evaluatie van de aanpak in 2021. De data worden verzameld en conform de verplichting vanuit het Rijk uiterlijk 1 juli aangeleverd bij waarstaatjegemeente.nl (Wmo) en het ministerie VWS (jeugd). Het rapport met daarin de analyse van de data wordt opgesteld. In de 2e voortgangsrapportage rapporteren we over de trends en ontwikkelingen.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 scoort minimaal 60%, van de inwoners met een Wmo maatwerkvoorziening op de vraag "mensen uit mijn omgeving om hulp vragen is voor mij … (0 = Heel erg moeilijk, 10 = Heel erg makkelijk)" minimaal een 7.

Stand van zaken

Het cliëntervaringsonderzoek wordt eens per jaar uitgevoerd. Het onderzoek over 2021 is dit jaar in februari gestart. Dit was één van de aanbevelingen uit de evaluatie van de aanpak in 2021. De data worden verzameld en conform de verplichting vanuit het Rijk uiterlijk 1 juli aangeleverd bij waarstaatjegemeente.nl (Wmo) en het ministerie VWS (jeugd). Het rapport met daarin de analyse van de data wordt opgesteld. In de 2e voortgangsrapportage 2022 rapporteren we over de trends en ontwikkelingen.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 geeft minimaal 75% van het aantal Wmo cliënten met één of meerdere van de volgende maatwerkvoorzieningen; begeleiding, dagbesteding, vervoer, rolstoel aan dat hij/zij beter kan meedoen aan de samenleving.

Stand van zaken

Het cliëntervaringsonderzoek wordt eens per jaar uitgevoerd. Het onderzoek over 2021 is dit jaar in februari gestart. Dit was één van de aanbevelingen uit de evaluatie van de aanpak in 2021. De data worden verzameld en conform de verplichting vanuit het Rijk uiterlijk 1 juli aangeleverd bij waarstaatjegemeente.nl (Wmo) en het ministerie VWS (jeugd). Het rapport met daarin de analyse van de data wordt opgesteld. In de 2e voortgangsrapportage rapporteren we over de trends en ontwikkelingen.

6.3 (Arbeids)Participatie

Doelstelling

 -

Het aantal cliënten dat vanuit de toegang instroomt in Zevenaar Schuldenvrij neemt vanaf 2020 jaarlijks toe met 5%.

Stand van zaken

Vorig jaar is gestart met het uitvoeren van de wettelijke taak 'vroegsignalering schulden'. Dit betekent dat we signalen van betalingsachterstanden ontvangen van de wettelijke signaalpartners waaronder zorgverzekeraars en woningbouwcorporaties. Op deze manier komen inwoners met financiële problemen eerder bij ons in beeld, zodat wij problematische schulden kunnen voorkomen. We verwachten dat door de hoge inflatie en hoge energieprijzen meer mensen in schulden komen, al is dit nog niet goed zichtbaar.

 -

Het aantal Zevenaarse inwoners dat in trede 1/2a bij RSD “de Liemers” zit en bekend is en een plan heeft bij de toegang van de gemeente Zevenaar neemt jaarlijks toe met 3%” ten opzichte van 2019.

Stand van zaken

De begeleiding van zorgklanten (trede 1 en 2a) heeft in de nieuwe bestuurlijke opdracht voor de RSD 2021- 2023 een structureel karakter gekregen. Gemeente en RSD werken hierbij nauw samen. Dit met als doel om deze mensen weer nieuw perspectief te bieden.

Deze pagina is gebouwd op 05/04/2022 11:19:01 met de export van 05/04/2022 10:57:25